Termín používaný v žurnalistice pro úvodní, šířeji nebo tučněji vysázenou část článku[1]. Postupně se rozšířil a používá se i v dalších blízkých oborech.
S perexem se dnes setkáme v publicistice, zpravodajství, copywritingu. Jedná se o úvodní odstavec, který svým pojetím má čtenáře přesvědčit, že článek stojí za přečtení. Zároveň by měl dát představu o čem daný text bude.
Termín “perex” vznikl z latinského “per extensum”, což znamená přes celou šířku (papíru). tento svůj název získal v dobách, kdy novinové články byly tištěny do několika sloupců a perex byl rozažen přes všechny tyto sloupce, aby se lépe četl a upoutal.
V praxi se úvodní odstavec více či méně pojatý jako perex používá téměř vždy. Vedle nadpisu je totiž tou rozhodující částí, která rozhodne zda čtenář bude ve čtení pokračovat. Svým pojetím nemusí být nezbytně nutně vyčerpávající co se týče obsahu dalšího textu, ale důležitý je prvek nalákání. Žádoucí je tedy vyvolání zájmu či zvědavosti čtenáře.
Na webových stránkách a serverech se perex zobrazuje ve výpisech příspěvků při vyhledávání nebo v rubrikách. Opět zde plní funkci shnutí o čem další obsah pojednává. Často zde může být doplněn i o malý náhledový nebo ilustrační obrázek, který napomůže rychlému zorientování čtenáře, či upoutá jeho pozornost.
V angličtině se místo perexu používají termíny lead nebo lede. Oba se vyslovují stejně.